SEVİNÇ VE HÜZÜN

Mustafa Örki

03-05-2021
Bize yazmak için tıklayınız.

İbadet hayatı bize bir sevinç rahatlama, vicdanımızda bir esinti meydana getirir. Bir iş insanı işleri küçülttükten sonra çalışanlara maaş verirken hissettiğim mutluluğu özlüyorum demiş idi. Namaz bitiminde her orucu açışımızda bu duyguyu yaşarız. Psikolojik rahatlık olması yanında bu tür hareketler olmadığı zaman ise bir iç sıkıntısı, suç işlemiş gibi bir ruh halı olması da gerekir.

Hüzün kelime olarak arazide yerde bulunan sertlik, keder nedeniyle ruhta ortaya çıkan katılığa denir. Onu hüzünlendirdim, onu üzdüm. Yüce Allah “elinizden gidene üzülmeyesiniz” der. 3,153 “Hamd olsun hüznü bizden giderdi” Fatır,34 “Mahzun olmayın” 3,139 gibi ayetlerin varlığı ile metin olmanın nasıl sağlanacağı da öğreniyoruz.

Hüzün yasaklanmaz zira hüzün insanın içine kendi seçimi ile girmez. Burada yasaklanan hüznü doğuracak işlerle uğraşmamak gerektiğidir. Dünya hayatında insanı üzen şeyler mutlaka olur bu hallerde fazla endişeye kapılmaması gerekir. Hayat ufaktan başlayarak birçok acıya gebedir.

Uhud yenilgisi sahabeyi üzmüş idi. Ama bir gerçek var idi “bozgun sonrası arkasına bakmadan kaçmışlardı. Hâlbuki Hz. Muhammed sav onları arkalarından çağırıp duruyor idi”

Sembol atamız Âdem As Cennetten çıkarılırken Rabbimiz “İnin oradan hepiniz; tarafımdan size bir hidayet gelince, benim hidayetime uyanlar için artık korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir” dedik. Bakara/38

Bu ayette korku ve üzüntü fıtri bir duygu olduğunu anlıyoruz. İnsanın menfaatinedir önemli olan rehberin ulaşmasıdır ve rehberlik vahiydir. Havf korku, emnin zıddıdır, güven içinde olamama, tedirgin olma hâlidir. Dilde yalnızca gelecek için kullanılır. Bu gelecek hem dünyevî hem de uhrevî gelecektir. Allah’ın rehberliğine uyan kimse güvenlik içerisinde olan kimsedir. “Mü’min” tam da budur. O hâlde, mümin Allah’ın rehberliğine teslim olup mutlak güvenceye kavuşan kimse demektir. Âyette olumsuzlama yönteminin kullanılması, bu durumun hem dünya hem âhiret için geçerli olduğunun ifadesidir. Hüzün, havfin zıddına yalnızca geçmiş için kullanılır. Âyetin asıl muştusu, müminler için ebedî hayatta hüzne yer olmayacağıdır (35.34). Zımnen: Rehberi vahiy olan dünyada da âhirette de kaybetmez.

YORUM YAZ
BU YAZI HAKKINDA YAPILAN YORUMLAR
Okur yorumları, kişilerin kendi görüşleridir. Bu yorumlardan sorumlu değildir.
YORUM YAZ - SEVİNÇ VE HÜZÜN
Mustafa Örki - Diğer Yazıları
Bütün Mustafa Örki Yazıları