etiler poyrazoğlu otomotiv

ORUÇ VE İMTİHAN

Mustafa Örki

08-06-2017

“Şu ağaca yaklaşmayın yoksa zalimlerden olursunuz” 2,36

Ramazan ayı ve Müslümanlar oruçla imtihan oluyorlar. “Elestü bezm” kelime-i tevhitle ciddi bir söz verdik biz. Yapacaklarımız ve yasaklananları kabul ettik geriye ne kaldı? Şeytanın sözünü dinlememe ve azim kaldı.

Dikkat edeceğimiz şey düşmanımız olan şeytanın vereceği vesveseyi kanmamak ve kapıyı kapamaktır. Şeytanın insan üzerindeki etkisi azdır ama insan şeytana yardımcı olabiliyor. Şeytan oruç karşısında ne diye vesvese verir? Sonra tutarsın şimdi yaz gün uzun vs.

Hatırlayalım Rabbimiz ne buyurmuş “Ve doğrusu Biz Âdem’e, her şeyden önce, talimatımıza (uygun bir fıtrat) nakşetmiştik; fakat o buna yabancılaştı; dolayısıyla Biz onu bu hususta kararlılık sahibi bulmadık.” 20,115

Bu âyette geçen Nesiye kelimesi için âlimlerimiz söyleneni unuttu ya da sırt çevirdi, tanımazdan geldi anlamına geldiğini belirtmişler. Nisyan, insanın kendisine emanet edilen şeyi terk etmesidir. Bu aldırış etmeme, ciddiyetle bakmama veya akıl zafiyetinden olabilir denilmiştir. Bu ise insanın kendisine yabancılaşmasıdır, o zaman oruç tutmak fıtridir, fıtrata uygundur. Oruç tutmakla tedavi olmak ve fıtrata dönmektir.

Azim kelimesi bir kimsenin bir işteki engelleri yenme istenci, istek ve kararı veya engelleri yenmede kesin kararlı olmasına azim denmesidir. Ve Allah’u Teâlâ kendisinin kararı kesindir, kendisini güvenen kulundan da azimli olmasını istemektedir. Şayet unutursa insan tez elden tövbe etmesi insanın insani yönüdür.

İnsanlığın sembol atası Âdem (As) yasak olan ağaca yaklaştı ve içindeki bulundukları cennetten çıkarıldı.

Dünya biz müminler için imtihan yeridir. Allah’u Teâlâ’nın emirleri içinde Oruç tutun emri ile “şu ağaca yaklaşmayın” emri gibidir. Hatırlayalım rabbimiz ne buyurmuştu;

“Dedik ki “Bak Âdem! Bu sana da eşine de düşmandır. Sakın sizi bu bahçeden çıkarmasın yoksa mutsuz olursun.” 20,117

Şeytan oruç tutmaktan insanı nasıl vazgeçtirir? Vesvese verir, dayanamazsın, gençsin sonra yap der. Daha ötesi yok

Belâ’nın sözlük anlamı, denemek, bitkin hale getirmek demektir. İmtihan için başa gelen musibete de belâ denir. Elbisenin eskidiğini ifade etmek için de bu kelime kullanılır.

Terim anlamı; Gerek darlıkta ve gerekse genişlikte insanın denenip imtihana tâbi tutulması, imtihan maksadıyla başa gelen musibet ve meşakkat bulunan olay demektir.

Oruç ibadetinin meşakkati mevsimine göre susuzluk veya açlık olması şeklindedir. Hangi işin zorluğu yok ki.

YORUM YAZ
BU YAZI HAKKINDA YAPILAN YORUMLAR
Okur yorumları, kişilerin kendi görüşleridir. Bu yorumlardan sorumlu değildir.
YORUM YAZ - ORUÇ VE İMTİHAN
Mustafa Örki - Diğer Yazıları
Bütün Mustafa Örki Yazıları