etiler poyrazoğlu otomotiv

KURBAN ÖNCESİ

Mustafa Örki

16-08-2018

Teşrik tekbirleri arefe gününden başlayarak yirmi üç vakit devam eden bir ibadetimiz var. Kurban kesmenin belli şartları var ama Teşrik tekbirleri farklı. Evrensel koroya katıloruz en önemlisi. Ramazan Kuran ayı iken oruç ön plana çıkıyor. Zilhicce ayının 9 ve 13 hac artı teşrik tekbir günlerinde kurban öne çıkyor ve sıra bozuluyor.

Bu sıralama önemli eski yerine oturtmalıyız.

İnsanlıkla yaşıt bir ibadet olan Kurban ibadeti tarihi seyir içinde ne yazık ki zaman olmuş putlar için kesilmiştir. Hâlbuki tüm ibadetler Allah için yapılır ve yapılmalıdır. İslam bu ibadeti asli yerine oturtmuştur.

Hicretin ikinci yılında başlayan bu ibadet günümüzde hacda kesilen "Hedy" kurbanı, mukim olanların kestiği kurban Allah rızası için şartlarına uygun bir biçimde ifa edilmelidir.

Allah’a yaklaşmaya vesile olan bu ibadet şuurlu bir varlık insanın Allah’a teslimiyetin nasıl olması lazım geldiğini de bize gösterir. Son derece inatçı olan deve kurban edileceği zaman yalnız bir ayağı bağlanır. Yere yatırılmaz. Ayakta kesilir. Bu hayvan kurban edileceği zaman son derece uysallaşır. Zaman zaman kurbanlık olan diğer hayvanlar da görülen bu hal Allah’a teslim oluşan en belirgin halidir.

Kurban günleri gelmeden tasavvurumuzu inşa edelim. Nasıl mı? Kurban ibadetinin hikmeti üzerine olsun. Kestiğimiz kurbanın ne eti ne kanı Allah’a ulaşmaz. O’na karşı oluşturduğumuz derin sorumluluk bilinci olduğunu Kur’an Hac suresi 37. Ayetten anlıyoruz.

Ayette geçen teshir sırrı çok önemli, eşyanın insanın emrine amade kılınmasında yatmaktadır. İnsanın yaratılmışlar içindeki yerini biz bu ayette net anlıyoruz. Nasıl bir şerefi olduğunu gösteriyor. Yalnız keyfine göre yaşa, istediğin gibi kullan demiyor. Yasa koyuyor. İbadet bile olsa belli şartları olmasını esas alıyor. Belli yaş sınırı koyması da böyle. İnsana hizmet için yaratılmıştır mührünü. Yalnız kurbanlık hayvanlarda değil Ay, Güneş, Yıldızlar, Deniz, Bulut, Ormanlar, Kuşlar, Böcekler v.s.

Allah'u Teâlâ'nın varlık hiyarşisine meratibul vücut delalet eden kurban kesme bu yasaya saygıdır. Bu yasa bozulunca işler karışır. Tarih bize öküzün ineğin tanrılaştığını eski Mısır’da olduğu gibi nice örneklerini ile dolu olduğunu söyler.

Ey Allah’ım senin varlık için koyduğun sıralamayı meratibul vücudu bozmuyorum. Sözünü kurban keserek göstermiş olacağız.

Kur’anı Kerim’de anlatılmayan, ismi geçmeyen birçok peygamber var. Kıssa olarak anlatılanların seçimi çok özel mesaj taşır diyen âlimlerimize ben de katılıyorum. Bu seçim sıradan değildir. Kurban bahsi geçince Hz. İsmail’i hatırlamamak olmaz. O Allah’a teslim olmuş, Kurban olmak için bıçağın altına yatmıştır. O Allah’a teslim olmuş, kurban olmak için bıçak altına yatması ne demeğe?

Sen Allah’a kurban olursan varlık sana kurban olur.

İbadet ile âdet arasında fark var. Niyet ve usulüne uygun olarak yapılan ibadet olur. Adet ateşin külünü taşımaktır. Hâlbuki bize lazım olan közdür. Bu günlerde KURBAN ibadetini neden yapıyorum sorusuna vereceğimiz cevap önemli. Böyle gördük atalarımızdan miras kalmış diyorsak iş âdet olmuştur. Zihnimizi yeniden düzenlemeliyiz. İslam öncesi cahiliye döneminde adı kurban olan bir eylem var idi. Lakin özden uzaklaşılmış idi. İslam onu asıl yerine getirdi. Olması gereken yere geldi.

YORUM YAZ
BU YAZI HAKKINDA YAPILAN YORUMLAR
Okur yorumları, kişilerin kendi görüşleridir. Bu yorumlardan sorumlu değildir.
YORUM YAZ - KURBAN ÖNCESİ
Mustafa Örki - Diğer Yazıları
Bütün Mustafa Örki Yazıları