poyrazoğlu otomotiv etiler

İSLÂMÎ HAYAT ZORMUDUR?

Mustafa Örki

30-01-2020

Yapılan araştırmalara göre dini yaşantımızın durumu ortada. sayıda ve kalitede azaldığı bir gerçek. Ne oldu neden oldu sorularını sormak ve cevap bulmak zorundayız. İslami bir hayat yaşamak insana külfet mi, zor mu? İslam’ı yaşamak gerçekten zor mudur? Severek isteyerek nasıl yapabiliriz? Zorluğu var mı? Bu sorunun cevâbı evet diyebiliriz. Neden mi?

Risalet görevinin ilk döneminde inen âyet ve Sûrelerden öğrendiğimiz hususlardan biri “Rabbin hatırı için sabret” Müddessir/74,7. “ Rabbin seni ne terk etti ne de darıldı.Kaldı ki, sonrası senin için öncesinden daha hayırlı olacaktır. Zamanı gelince Rabbin sana bahşedecek, sen de hoşnut ve memnun olacaksın” Duhâ/93,3.4.5

Bu iki ayetler bizi Hz. Muhammed sav risalet vazifesini başladığı ilk yıllardaki ruh hâlinin ne olduğunu anlamamıza sağlar. Demek ki O da Mekke Müşriklerinin tavırlarından dolayı üzülmüş. Bu ayetler onu teselli niteliğindedir. Halbuki insan dünyayı güzelleştirebilecek, sıkıntılara göğüs gerecek donanıma sahiptir. Hatırlayalım:“Sarp yokuşu aşmayı seçmedi” Beled/90,11 bu ayetten önce rabbimiz iki göz,bir dil iki dudak ve iki yolu gösterildiğini öğreniyoruz.

İnsana düşen nimetleri hak yolda kullanılması gerekir, yapmaması hâlinde nankör olur . İnsan neden zor olanı tercih etmez? Halbuki,”Biz, insanı sıkıntılara, zorluklara dayanıklı yarattık ’kebed’ sözcüğü zorluk, zahmet, şiddet , imtihan anlamındadır. Bu kelime dik durmak anlamına gelir. İnsanın iki ayak üzerinde durması demektir.

Farklı meşakkatlere dayanıklı, güçlü yaratılan insan iyi olmak için bedel ödemesi gerekiyor. İnsan bu sıkıntıyı göze alması gerekiyor. Zor geldiği için bu yokuşu tırmanmaya yanaşmayabiliyor. Sarp yokuş nedir? “Köle azat etmek, yetim ve yoksula yedirmemektir” 90,13,16

Peki, bu sarp yokuşu aşmak nedir, nasıl aşacağız? “iman, sabır ve merhametli” olmaktır. Bu özellikleri sahip olunca ne var? Duhâ suresinde Allah c.c Peygamberimize sonucun iyi olacağını ve razı oluncaya kadar vereceğini söylüyor. Beled suresinde ise “Sağın adamı” olmaktır buyruluyor. “Ashabul meymeneh” için ilk önce kitabı sağ yanından verilenler yani cennetlik olanlar denilmektir. İkinci olarak vicdanlı dürüstlüğe ulaşmış olanlar demektir. Kısaca bizden istenen fedakarlıktır işte bu ancak imanla olacaktır.

Bu iki ayetler bizi Hz. Muhammed sav risalet vazifesini başladığı ilk yıllardaki ruh hâlinin ne olduğunu anlamamıza sağlar. Demek ki O da Mekke Müşriklerinin tavırlarından dolayı üzülmüş. Bu ayetler onu teselli niteliğindedir. Halbuki insan dünyayı güzelleştirebilecek, sıkıntılara göğüs gerecek donanıma sahiptir. Hatırlayalım:“Sarp yokuşu aşmayı seçmedi” Beled/90,11 bu ayetten önce rabbimiz iki göz,bir dil iki dudak ve iki yolu gösterildiğini öğreniyoruz.

İnsana düşen nimetleri hak yolda kullanılması gerekir, yapmaması hâlinde nankör olur . İnsan neden zor olanı tercih etmez? Halbuki,”Biz, insanı sıkıntılara, zorluklara dayanıklı yarattık ’kebed’ sözcüğü zorluk, zahmet, şiddet , imtihan anlamındadır. Bu kelime dik durmak anlamına gelir. İnsanın iki ayak üzerinde durması demektir. Tüm ibadetler ahlakı sorumlulukların dışındaki sertlik bizi aldatmamalı, ibadetlerin sonunda vicdan rahatlığı hissettiğimiz gönül huzuru mutlaka olacaktır. Günah olarak ne varsa başında var olan tat-lezzet sonunda acıyı vicdani rahatsızlığa dönüşecektir.

YORUM YAZ
BU YAZI HAKKINDA YAPILAN YORUMLAR
Okur yorumları, kişilerin kendi görüşleridir. Bu yorumlardan sorumlu değildir.
YORUM YAZ - İSLÂMÎ HAYAT ZORMUDUR?
Mustafa Örki - Diğer Yazıları
Bütün Mustafa Örki Yazıları