etiler poyrazoğlu otomotiv
18 Temmuz 2018 Çarşamba

DİNİN KAYNAĞI NEDİR? DİN TARİFİ

Mustafa Örki

17-08-2017

Önce Kurandır sonra peygamber sünneti ve sırası ile gider bu sırlama esastır bozulması yanlıştır ve yanlışa götürür

Etrafımızda İslam adına sergilenen tüm ilkellikler, çirkinlikler ve çelişkiler; kitlelere acilen, gerçek dinin anlatılmasının ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Bu tip manzaralardan rahatsız olan ünlü düşünür Muhammed İkbal 1920’lerde şöyle diyordu: “Eğer biz İslam’ın bir üstün değerler sistemi olduğunu Müslüman olmayanlara anlatmak istiyorsak, onlara her şeyden önce bizim İslam’ı temsil etmediğimizi söylemek borcundayız.

”İkbal’den daha önceki yıllarda yaşayan diğer bir ünlü düşünür Muhammed Abduh aynı gerçeği, kendi kelimeleriyle şöyle anlatıyordu: “İslam denince akla problemler, çıkmazlar ve çelişmeler geliyorsa, bunun sebebi İslam değil Müslümanlardır. Müslümanların bu asırda Kuran’dan başka imamları yoktur. Ezher’de okutulan ve benzeri kitaplar var olduğu müddetçe, bu ümmet ayağa kalkamaz. Ümmeti kaldıracak ruh, ilk dönemde hâkim olan Kuran ruhudur. Kuran dışında her şey; Kuran’ı bilmek ve yaşamak arasına konmuş engellerdir.”

Dini yaşamak, dindar olmak asla zor değil evet. O zaman dindar insanlarımızın sayısı-kalitesi niye düşük? Önemini anlasak iş bitecek.

(Sözün özü) şudur ki. Kim Allahın hürmet (edilmesini emreylediği şey) lere ta'zıymde bulunursa bu, Rabbi indinde kendisi için (mahz-ı) hayırdır” hac/30,30

Hac ibadeti insanlık tarihinin peygamberimizin hayatının ve islamın özetidir. Hacca niyetlenen kişi belirli menasıkı bitirene kadar bazı şeyleri kendini yasaklar. Bu sınırları koyan rabbimizdir. Ayette Büyük olan yalnız Allah’u Teala dır ve hürmeti yalnız o hak eder. Çünkü büyük olan o’dur.

Onun büyüklüğünü anlamaya nereden başlamalıyız?

Medyen'e de soydaşları Şuayb'i gönderdik. "Ey kavmim!" dedi, "Yalnızca Allah'a kulluk edin! Sizin O'ndan başka ilahınız yok” a’raf 85

Sonra bu dini yaşamanın zor olmadığını bilmeliyiz. Peki din nedir?

Fahrettini er-Razi tefsirinde Din için şöyle klişe bir ifade kullanır “et-ta‘zîm li-emrillâh eş-şefakatü âlâ-halkıllâh” yani dinî ve ahlâkî vecîbeleri “Allah’ın emrine saygı, “Allah’ın yarattıklarına şefkat şeklinde tarif etmişler anlamışlar.

Sahabe Allah’ın emrini hürmet etmişler ÖNEMSEMİŞLER. Tevhit nübüvveti tasdiki hürmet şefkati ise Allahın kullarının mallarını zarar vermekten ve fesatçılıktan uzak durmaktır demişler.

Bir mümin için Allah’u Teâlâ ve mahlûkat ile olan ilişkilerinde “Gücünün yettiği kadar” ölçü olarak asıldır. Kimseyi rabbimiz gücünün üstünde bir vazife yüklemez.

İslamın en iyi yaşandığı dönem “Asrı- saadet” dönemidir. O dönemde içki içen hırsızlık yapan, yalan söyleyen ve benzeri kötü olan fiilleri işleyenler olmuştur. Ama genelde en az şeklindedir

İşte din bu zor mu yapmak? Hayır, ama tatbikata gelince iş değişiyor. Bir ara Urfa-Birecik’te okey masası başında arkadaşlarını seyrederken kalp krizi geçiren bir vatandaş haberi dikkatimi çekmişti. Sandalyede otururken vatandaş kriz geçirir, ambulans çağrılır ama arkadaşları oyun oynamaya devam ederler. Ölümün soğuk yüzü insanları etkilemiyorsa iş bitmiştir. Allah ve insan ile olan bağ ciddi zedelenmiştir.

YORUM YAZ
BU YAZI HAKKINDA YAPILAN YORUMLAR
Okur yorumları, kişilerin kendi görüşleridir. Bu yorumlardan sorumlu değildir.
YORUM YAZ - DİNİN KAYNAĞI NEDİR? DİN TARİFİ
Mustafa Örki - Diğer Yazıları
Bütün Mustafa Örki Yazıları